Pedagogische praktijk voor schrijflessen

Als jong meisje raakte ik opeens gefascineerd door handschriften toen ik een boekwinkel binnen stapte en een boekje zag liggen over de betekenis van handschriften. Hoe kan het toch dat niet twee handschriften op elkaar lijken terwijl het aangeleerde schoolvoorbeeld nooit veranderde…? Daar wilde ik meer over weten. Pas jaren later, toen de tijd ervoor rijp was, verdiepte ik mij in de studie grafologie. Dat was de basis voor de opleiding Schrijf Pedagogische Hulp (SPH) die ik volgde om kinderen en volwassenen te begeleiden en te bevrijden van onleesbare handschriften. In 2010 ben ik begonnen met mijn praktijk voor handschriftbegeleiding.

Tijdens mijn studie werd het mij duidelijk dat schrijven meer is dan alleen de motorische vaardigheid van de hand. Schrijven is een psychomotorische vaardigheid omdat de signalen vanuit het brein via zenuwen en spieren doorgegeven worden naar de hand. Emotie is daarmee onlosmakelijk verbonden, want schrijven als je niet goed in je vel zit, boos of verdrietig bent loopt gewoon niet lekker. Een reden temeer om de drie-eenheid “hart-hoofd-hand” met elkaar in balans te brengen. Om de juiste diagnose te stellen worden testen afgenomen en aan de hand van de signalen uit het handschrift wordt de hulpvraag zichtbaar. Schrijven is een complexe vaardigheid. Kinderen en volwassenen lopen tegen allerlei problemen aan bij het schrijven en in de klas heeft de leerkracht niet altijd voldoende tijd en ruimte om de schrijfproblemen bij kinderen op te lossen.

Een aantal jaren gaf ik les aan eerstejaars studenten van de opleiding Schrijf Pedagogische Hulp en heb ik PR-taken op mij genomen in het bestuur van SPH en de Nederlandse Orde van Grafologen. Mijn belangstelling breidde zich verder uit naar opleidingen om de innerlijke balans versterken en bewustwording van het eigen gedrag vergroten, zoals een opleiding tot mindfulnesstrainer voor kinderen (Eline Snel in Amersfoort), yoga, Tekenen is meer (Bauk Zwaan in Harfsen) en cursussen Dzogchen Boeddhisme (Jan Geurtz).

Mijn begeleiding kenmerkt zich door:

  • één op één begeleiding
  • integratieve werkwijze, waarbij ik kijk naar het kind in zijn geheel
  • focus op oog-hand coördinatie, fijn-motorische bewegingen, ontspanningsoefeningen en braingym
  • grote betrokkenheid en zorgvuldigheid
  • maatwerk
  • bijdragen aan meer bewustzijn, waardoor verandering mogelijk is
  • groei en herstel van de innerlijke balans
  • het kind staat centraal

Ditzelfde gaat op voor volwassen cliënten.

SPH