Hoe houd je het potlood vast?
Er zijn vele manieren waarop je een potlood of een pen kunt vasthouden. Niet alle kinderen lukt het direct om in groep 2of 3 de 3-puntgreep aan te leren, omdat zij thuis al een eigen manier hebben gevonden om de pen vast te houden. De greep veranderen als de gewoonte er al in zit kan soms lastig zijn. Begin daarom het kind te begeleiden zodra het belangstelling krijgt voor tekenen.
Waarom de 3-puntsgreep?
- de pen ligt ontspannen tussen de 3 vingers
- de pen ligt losjes op de hand
- de 3 vingers kunnen met de pen buig- en strekbewegingen maken
- de vingers kunnen de pen beter sturen
- het schrijven kost minder energie
- het schrijftempo kan makkelijker versneld worden zonder kramp of pijn
Aan de slag met de 3-puntsgreep voor thuis en op school.
voor rechtshandigen:
- het potlood of de pen ligt op tafel met de punt naar rechts
- de pen pak je met wijsvinger en duim op aan ‘t begin van de pen (niet het schuine gedeelte)
- je tilt de pen op en je plaatst de zijkant van de hand met een draai op tafel
- met de linkerhand duw je de pen omlaag totdat deze op de hand rust
- de drie overige vingers krullen zich naar binnen
- de middelvinger ondersteunt de pen in een kuiltje bij het kootje, alsof het ervoor gemaakt is
voor linkshandigen ligt de pen met de punt naar links op tafel en duw je met je rechterhand de pen omlaag. Verder idem.
Hoe ligt het papier?
voor rechtshandigen:
de punt, rechts boven van het papier, wordt naar links gedraaid zodat de bladrand gelijk ligt aan de rechter schrijfarm.
voor linkshandigen:
de punt, links boven van het papier, wordt naar rechts gedraaid zodat de bladrand gelijk ligt aan de linker schrijfarm. Daardoor zal de schrijver onder de zelfgeschreven tekst blijven en kan het werk niet vlekken.
Nuttige links
- Laat linkshandigen niet langer links liggen
- http://www.schrijfpedagogischehulp.nl
- http://www.handschriftontwikkeling.nl
- schrijven versus typen wat zegt de neurowetenschap
- tijdschrift j/M ouders – leren schrijven is belangrijk
- http://www.balansdigitaal.nl
- Ontwikkeling van de hersenen
- waarom Franse kinderen bijna geen adhd hebben
- http://www.academievoormindfulteaching.nl